Norges største merkevarehus innen kjøtt- og eggprodukter, Nortura, vil legge om til nærmere 100 prosent burfri produksjon innen 2024. Direktør for egg i Nortura, Bjørn Tore Hansen, forteller at etterspørsel fra industrien, dagligvarekjeder og andre er bakgrunnen for omleggingen, skriver Nationen.
For seks år siden måtte norske produsenter legge om til miljøinnredede bur, etter at «nakne» hønsebur ble forbudt. Omleggingen har kostet norske bønder dyrt. Nå er det miljøburene som forsvinner. Men Nortura understreker at omleggingen ikke er deres initiativ.
– Nortura har et balansert bilde på dette, og sier at produksjonsformene er likeverdige, med ulike fordeler og ulemper, sier Hansen.
Allerede i 2011 bestemte Rema 1000 seg for å fase ut egg frå burhøner. Bunnpris og Norgesgruppen fulgte etter i 2017. Samla sett har Nortura sett seg nødt til å legge om. Siden Orkla er én av de største kundene til Nortura fikk de tilbud om 100 prosent egg fra frittgående høner innen 2020, stadfester Johanne Kjuus, bærekraftansvarlig i Orkla Foods Norge til Nationen
(©NTB)