NorgesGruppens analyse av salget i mai, juni og juli bekrefter at kundene handler mer norsk enn noensinne. Forbrukerne har handlet norske landbruksprodukter (meierivarer, kjøtt, kornprodukter og frukt/grønt) for 1,3 milliarder kroner mer enn samme periode i fjor i NorgesGruppens butikker.
Ifølge analysebyrået Nielsen var salget i norsk dagligvarehandel første halvår nesten 14 prosent høyere enn første halvår i fjor2. NorgesGruppens egne salgstall viser at salgsøkningen i mai, juni og juli er hele 23 prosent, sammenlignet med fjoråret3.
– Årsaken er covid-19, forklarer NorgesGruppens konsernsjef Runar Hollevik, som peker på tre effekter under pandemien:
– Nesten halvparten av veksten skyldes at svenskegrensen har vært stengt. I tillegg har nordmenn i år vært turister i eget land, samtidig som de fleste av oss har spist mer hjemme enn normalt. Som følge av stengte grenser og bortfall av grensehandel er minst sju milliarder kroner av den totale svenskehandelen flyttet til Norge. Dette har i tillegg trolig skapt en salgsøkning for norske landbruksprodukter på totalt rundt to milliarder kroner hittil i år.
NorgesGruppens egen analyse av sitt salg i mai, juni og juli viser flere interessante endringer:
Forbrukerne har handlet norskproduserte varer for 2,7 milliarder kroner mer enn samme periode i 2019.
Forbrukerne har handlet norske landbruksprodukter (meierivarer, kjøtt, kornprodukter og frukt/grønt) for 1,3 milliarder kroner mer enn samme periode i fjor.
Den totale salgsøkningen av norske landbruksvarer tilsvarer flere tusen tonn.
– Mange av matprodusentene har hatt utfordringer i år på grunn av den store nedgangen i serveringsmarkedet, med stengte spisesteder. Flere av disse har heldigvis en stor økning i dagligvarebutikkene. Vi ser at flere lokalmatprodusenter faktisk har tredoblet omsetningen gjennom våre butikker, og det er rimelig å anta at dette har reddet mange norske arbeidsplasser, poengterer Hollevik.
Salgstallene gleder Norges Bondelag.
– Dette viser at folk er villige til og ønsker å kjøpe norske landbruksprodukter. Jeg håper at kjedene biter seg merke i dette og ser potensialet i salg av mer norskprodusert mat. Vi må passe på å handle norske varer til vanlig, slik at vi har best mulig beredskap i vanskelige tider, sier leder Lars Petter Bartnes til NTB.
– Her er det også tydelig hva bortfallet av grensehandelen betyr for norsk økonomi og arbeidsplasser, fortsetter han.
– Det er positivt å se at den gradvise gjenåpningen av samfunnet fører til en bedre situasjon også for andre deler av næringslivet, understreker Hollevik som forteller at også NorgesGruppens virksomheter i andre bransjer, som serveringsmarkedet og kioskmarkedet, har hatt betydelige utfordringer de siste månedene.
Kilde: Pressemelding fra NorgesGruppen og NTB