Tine logo
Foto: Tine

Tine skifter markedsdirektør

30. april 2019

Rick Lawrence blir ny direktør for innovasjon og marked i Tine. Han tar over etter Katrine Mo som slutter etter uenighet med konsernsjef Gunnar Hovland om veien videre. Det melder Tine på sine nettsider.

For å styrke veksten for kundene i meierihylla, henter TINE inn internasjonal kompetanse gjennom ansettelse av ny markedsdirektør. Rick Lawrence, med erfaring fra ledende internasjonale merkevareleverandører som Mondelez, Unilever, Heineken og Cadbury, vil kunne styrke markedsarbeidet i både Norge og internasjonalt.

– Jeg er svært glad for at Rick Lawrence har takket ja til å bli med på TINE-laget. Kundene våre ønsker at vi styrker veksten i våre kategorier og gjennom hans erfaring fra sterkt konkurranseutsatte markeder, løfte TINE både i Norge og internasjonalt. Lawrence bringer inn solid kompetanse på markeds- og innovasjonsprosesser fra verdensledende selskaper som Mondelez og Unilever. TINE har mange flinke medarbeidere som kan merkevarer og det norske markedet, og Rick vil utfylle dette, sier konsernsjef i TINE, Gunnar Hovland.

Ansettelsen av Rick Lawrence medfører at han overtar konsernområdet Innovasjon og Marked i TINE, samt det overordnede ansvaret for TINEs internasjonale virksomhet. Nåværende konserndirektør Atle Jacobsen Internasjonal vil rapportere til Lawrence. Med en omsetning på snart 4 milliarder kroner, vil denne virksomheten bli mer integrert i konsernet enn tidligere.

– Vi er midt i en revisjon av eksisterende strategi og målene for den er ikke klare. Uavhengig av denne har imidlertid TINE hatt et stort behov for å både styrke og samle kompetanse innen internasjonalisering, markedsutvikling og innovasjon, men også være tettere på kundene med produktutvikling enn vi er i dag. Meierimporten har de 10 siste årene doblet seg i Norge, vi er derfor i nødt til å være i forkant for styrke TINE- bøndenes melk og konkurransekraft fremover, sier Hovland.  

Rick Lawrence vil starte i jobben 1. juli 2019

– Jeg har jobbet i selskaper og markeder med en høy konkurranseintensitet og ser frem til å kunne bruke min kompetanse for TINE, både i Norge og internasjonalt. De siste årene har jeg hatt ansvaret for 17 lokale, regionale og globale merkevarer for Mondelez i Asia. Innovasjon, organisasjonsutvikling og markeds- og kundeutvikling har vært sentrale drivere i mine team for å lykkes og dette vil jeg ta med meg til TINE. Jeg ser veldig frem til å begynne i TINE og ser mange muligheter for et selskap med en råvare i verdensklasse – TINE melk, sier han.

Katrine Mo slutter i Tine
– Jeg har vært på med en spennende tid i TINE, med flere innovasjoner i meierikategorien, lansering av plantebaserte produkter – og en styrking av merkevaren TINE. Vi har fått til mye, og jeg kommer til å savne dyktige kolleger og den gode dialogen med eierne, sier Katrine Mo.

Det siste tiåret viser at TINE står overfor utfordringer med stagnasjon i melkekonsum, med stadig større import og konkurranse i meierikategorien.

– Vi har bremset fallet i salget av TINE melk og har en god posisjon med tilfredsstillende lønnsomhet, så selskapet har gode forutsetninger for å lykkes med disse utfordringene. Konsernsjefen og jeg er derimot uenig om veien videre, og da er det naturlig at jeg fratrer, sier Mo.

Kilde: Tine.no