Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB

TINE med best omdømme blant norske dagligvarer.

22. september 2021

TINE er den best likte merkevaren i blant dagligvarer i Norge, mens Gilde kommer på tredjeplass i den årlige undersøkelsen til YouGov. 

Tine er på førsteplass når det gjelder YouGov BrandIndex’ norske rangering. Rangeringen er utarbeidet ved hjelp av indeksscoren til YouGovs Brandindex og er gjennomsnittet av 6 forskjellige imageparametere: kvalitet, generelt inntrykk, verdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet.

Foto: YOUGOV

Produktene fra Tine blir anvendt hver eneste dag i mange norske familier og merket ligger også helt på topp med en score på 38,3. Norges største produsent av sjokolade, Freia inntar annenplass. Freia har økt sin score med 2,1 poeng det siste året og har den sterkeste fremgangen på årets topp 10-liste. Gilde inntar tredjeplassen.

To iskremprodusenter gjør det godt i den norske rangeringen – Hennig Olsen på fjerdeplass og Diplom-Is på sjetteplass. Mens enda et meieri er på femteplass, nemlig Q-Meieriene.

Wasa sikrer seg syvendeplassen foran merker som Prior, Toro og Mills.

Rangeringen er utarbeidet ved hjelp av indeksscoren til YouGov Brandindex, som er gjennomsnittet av 6 forskjellige imageparametere: kvalitet, generelt inntrykk, verdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet.

YouGov BrandIndex er tilgjengelig i 55 markeder over hele verden og gjennomfører mer enn 11 millioner intervjuer hvert år i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Europa, Afrika, Asia, Midtøsten og Australasia.

I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.

Data er fra 1. august 2020 til 31. juli 2021.

Kilde: Pressemelding fra YouGov