Forbrukertilsynet mener TINE bryter markedsføringsloven når de i reklamekampanjer kaller seg “Norges mest bærekraftige selskap. Det gjør de etter at Norsk Vegansamfunn har klaget TINE sin reklamekampanje inn til tilsynet. Det melder NRK
Det var i april at Tine vant en avstemning om å være det mest bærekraftige selskapet i landet. Les om det her
Forbrukertilsynet skriver følgende: «På generelt grunnlag vil vi bemerke at bruken av en så generell påstand som ‘Norges mest bærekraftige selskap 2019’ vanskelig vil kunne dokumenteres tilstrekkelig. Vi ber på denne bakgrunn at dere endrer all eksisterende markedsføring hvor denne påstanden benyttes.»
Tine skriver i en e-post til NRK at det aldri har vært deres intensjon å hevde at Tine er Norges mest bærekraftige selskap, men at dette er noe forbrukerne har kåret selskapet til. De skriver videre at de kommer til å gjøre justeringer i teksten i reklamekampanjen.
– Vårt mål er at norske forbrukere fortsatt skal få meieriprodukter med det laveste klimatrykket i verden og vi skal senke utslippene ytterligere fremover, skriver Galtung i e-posten.