Dagligvarer i butikk
Foto Morten F. Holm / SCANPIX .

Regjeringen stanser prisportal for dagligvarer

11. mai 2018

Regjeringen stanser utviklingen av en portal for sammenligning av dagligvarepriser. – For komplisert, mener forbrukerminister Linda Hofstad Helleland (H).
Tirsdag blir Stortinget orientert om bakgrunnen for beslutningen når revidert nasjonalbudsjett legges fram.

Historien er som følger: I 2015 ba Stortinget regjeringen om å etablere en dagligvareportal for sammenligning av dagligvarer. Portalen skulle gi informasjon om blant annet pris, næringsstoffer og kvalitet på dagligvarer i alle butikker over hele landet.

Forslaget fikk støtte av alle partiene, unntatt Høyre og Frp. Forbrukerrådet ble gitt ansvaret for å utvikle verktøyet, men etter nærmere to års arbeid skroter Helleland hele saken.

– Regjeringen advarte tydelig Stortinget mot å fatte dette vedtaket. Det er veldig vanskelig å få korrekt prissammenligning på 40.000 varer fra 4.000 butikker, sier forbrukerministeren til NTB.

To verktøy

Planen var i utgangspunktet å lage to verktøy:

* En mobilapp der man kan søke opp en vare og få fram alle opplysninger om innholdsstoffer og lignende, samt om hvor varen er å få kjøpt. Appen «Peiling» er ferdig utviklet og er allerede lastet ned av rundt 60.000 personer.

* Et prissammenligningsverktøy som viser pris på en gitt varekurv – med andre ord en form for prisindeks – for hver butikk.

Det er det siste verktøyet som nå blir lagt på hylla. Beslutningen er i tråd med  Forbrukerrådets anbefaling.

– Gjennom flere måneder med testing og kvalitetssikring, har vi sett at det ville ta flere år å få dette verktøyet på plass. Det er for stor risiko for feil. Som en offentlig tjeneste må alt være 100 prosent riktig, sier Helleland.

Allerede lansert

Den samme tjenesten ble imidlertid lansert allerede i august i fjor under navnet «Sjekk dagligvarer» av Hellelands forgjenger Solveig Horne (Frp) og direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland.

– Det omsettes årlig dagligvarer for over 150 milliarder kroner i Norge, og det hentes ut milliardoverskudd. Ved å gi mer kunnskap, ønsker vi å øke både forbrukermakten og konkurransen, sa Flesland den gangen.

Planene møtte imidlertid betydelig motstand hos store matvareaktører som Coop og Norgesgruppen.

Konkurransetilsynet grep inn

Ifølge Helleland hører det også med til historien at Konkurransetilsynet grep inn mot et verktøy som direkte ville sammenligne prisene, på grunn av faren for at det skulle utvikle seg et stilltiende prissamarbeid. I stedet forsøkte Forbrukerrådet å utvikle en såkalt «varekurv» for hver butikk, men måtte nylig kaste inn håndkleet.

– Det er vanskelig å sette sammen en varekurv som gir korrekt prissammenligning når det ikke finnes identiske varer i alle butikker, og når datagrunnlaget samtidig er mangelfullt eller ikke konsistent, forklarer Helleland.

– Hvordan tror du Stortinget vil reagere på at dere ikke greier å levere?

– Det må være opp til Stortinget. Men det er ikke forsvarlig å drive dette prosjektet videre. Det er tross alt skattebetalernes penger vi bruker på dette, framholder Helleland.

Uviss skjebne for «Peiling»

Hva som vil skje med appen «Peiling» er foreløpig uklart.

– Vi vet foreløpig ikke hva det vil koste drifte denne og hva forbrukerne vil få ut av den. Vi må kartlegge hva brukerpotensialet er, sier Helleland.

Appen er ment som et hjelpemiddel blant annet for folk med allergier og intoleranse for ulike matsorter. Appen gjør det mulig å søke opp eller skanne strekkoden på en vare og få beskjed om hva den inneholder