I 2018 økte Q-Meieriene salget med over 200 millioner kroner, og fikk et driftsresultat på 112 millioner. Nå utvider de meieriet på Jæren.
Q-Meieriene er for tiden inne i en hektisk byggeperiode og har startet på utvidelsen av sitt meieri på Jæren. Om alt går på skinner regnes det med at det ferdige meieriet skal stå klar til bruk innen desember 2020.
Volumøkning på rømme og yoghurt
– Per første halvår 2019 er vi brukbart fornøyd med rømme og yoghurtsalget, forteller Q-sjefen Bent Myrdahl.
12 % volumøkning for rømme og 17 % volumøkning for yoghurt, sammenlignet med fjoråret viser at både bestselgerne og innovasjonene til Q-Meieriene selger.
– Det er gøy å skilte med denne veksten i et marked som vokser med ca. 1 %. Både nyvinningene Drømmelett® og yoghurt på pose prøves av flere og flere, og det gjør det gøy å være et utfordrermeieri, forteller Myrdahl.
Ikke bare fryd og gammen
Men selv med god volumøkning deler Bent Myrdal noe av bekymringene som brer seg i bransjen om det kontinuerlige fallet i salg av konsummelk.
– Selv om vi vinner 1,7 % markedsandel (26 % volumandel Q-melk), sammenlignet med i fjor, registrerer vi nullvekst i salg av konsummelk til dagligvaremarkedet. 1,7 % fall i totalt salg av konsummelk i dagligvaremarkedet er alt annet enn bra, sier Q-sjefen.
Q-sjefen påpeker at med bortfall av 100 millioner liter melk til Jarlsbergost-eksport risikeres en kraftig nedtrapping i produksjonsgrunnlaget for norsk melk. Videre ønsker han å oppfordre til større kreativitet og innovasjonstakt i
bransjen, for om mulig å opprettholde mest mulig av produksjonsgrunnlaget for norsk melk.
Tett på forbrukerne
I løpet av første halvår i 2019 har Q-Meieriene sendt ut ca. 30 millioner melkekartonger med Q-sjefens egen signatur og telefonnummer – noe sjefen selv var litt nervøs for.
– Selvfølgelig har det vært med skrekkblandet fryd å invitere til «1-1 snakk» med forbrukerne, men jeg må si at vi har fått mye igjen for dette. Det er helt utrolig hvor mange gode tilbakemeldinger jeg har fått fra folk som bare ringer eller sender SMS og forteller at de er fornøyd med Q, sier Myrdahl.
Et eksempel den gode dialogen mellom Q-sjefen og forbrukerne var en hyggelig melding fra to unge Q-fans, Hannah (11) og Eline (12); «Vi liker ikke melken din, vi ELSKER den!»
– Når noen er så godt fornøyd med smaken på Q-melk tar vi det som et tegn på at både Quene og Q-folket gjør noe rett. Da er det ekstra kjekt å ha direkte kontakt med Q-forbrukerne, sier en fornøyd Myrdahl, som ønsker alle en god sommer.
Kilde. Pressemelding og årsregnskap fra Q- meieriene.