Tine logo
Foto: Tine

Q-meieriene mener TINE bryter markedsføringsloven

14. september 2018

Tine lanserer yougurt i en klemmepose som Q-Meieriene mener er svimlende lik deres egen Skyr mini. Q-Meieriene truer med retten hvis ikke forpakningen endres. For tre år siden lanserte Q-Meieriene Skyr mini, som ble en kjempesuksess. Mandag lanserer også Tine yougurt i klemmepose. Problemet er bare at Q-Merieriene mener de to produktene ligner for mye på hverandre, skriverAftenposten.

– Dette er et svært viktig produkt for oss, og nå er vi redd kundene kommer til å ta feil og velge konkurrentens vare i stedet, sier Q-sjefen, Bent Myrdahl.

Q mener meierigiganten bryter markedsføringsloven, og vurderer derfor rettslige skritt om ikke Tine endrer forpakning. TIne mener de har loven på sin side.

– Tine er svært opptatt av å ikke misbruke andres design eller varemerkerettigheter, så dette har vært nøye vurdert. Vi viderefører Sprettdesignet fra 2011 over på et format som brukes av mange aktører, opplyser kommunikasjonsdirektør i Tine, Lars Galtung til avisen.

(©NTB