OsteCompagniet blir en del av TINEs organisasjon, og selskapet avvikles som eget aksjeselskap. Målet er å øke forbruket av norske spesialoster og skape vekst sammen – i ett ostemiljø.
TINE skal satse videre på spesialoster, og sammen med OsteCompagniet skal vi fortsette arbeidet med å gjøre TINEs oster kjent som oster i verdensklasse. OsteCompagniet flyttes i sin helhet, og blir en frittstående kategori i TINEs markedsavdeling.
– OsteCompagniet er et velkomment tilskudd til Marked og vi gleder oss til å skape videre vekst sammen i ett ostemiljø, sier konserndirektør i Marked, Richard Lawrence.
Ansatte i både OsteCompagniet og Innovasjon og Marked har i dag blitt informert om integrasjonen, som vil tre i kraft fra 1.juli i år.
Sterkere sammen. Bedre sammen.
De siste årene har utviklinga av TINEs spesialoster og importerte spesialoster vært positiv, og TINE ønsker å styrke dette arbeidet ytterligere ved å integrere OsteCompagniet i TINE. Konserndirektøren er ikke i tvil om at teamet i OsteCompagniet tar med seg en lidenskap, kreativitet og gründerånd som vil inspirere Markedsavdelingen i TINE.
– OsteCompagniet sitter på en unik kunnskap og dyktige ansatte som jobber med spesialoster. Når de nå blir en del av TINE vil vi få enda større glede og nytte av kompetansen og entreprenørskapet som ligger i OsteCompagniet, fortsetter Richard.
Nina Merete Jutkvam Nørve er i dag daglig leder i OsteCompagniet. Hun gleder seg til å fortsette som direktør for OsteCompagniet når de nå blir en del av TINE.
– Det er ingen tvil om at vi har felles målsetning, og vi er sterkere om vi utvikler dette sammen. Samtidig vil spesialost få en enda tydeligere rolle i TINEs satsning fremover. Da vil vi dra nytte av å spille på lag med resten av satsningsområdene til TINE, sier Nina.
TINE satser på spesialost
TINE har det siste året startet implementeringen av ny strategi som skal sikre langsiktighet for både selskapet, samvirket og eierne. Vi kraftsamler oss bak færre aktiviteter og fokusere på bestemte områder. Ost er en del av kjernen i TINE, og et område vi må lykkes med for å nå vekstmålene i strategien vår.
– Investeringen på Dovre tidligere i år bekrefter at spesialost er et område som vil bli satset på i TINE fremover, sier Nina.
Markedsavdelingen i TINE gleder seg til å bruke de neste månedene til å bli bedre kjent med den fantastiske porteføljen i OsteCompagniet. Sammen med de gode folka fra OsteCompagniet er de klare for å lage enda sterkere planer for den totale ostekategorien for 2021.
– Denne integrasjonen gjør oss sterkere med økt fokus og ressurser. TINE satser videre på spesialitet, med mål om å øke forbruket av norske oster og skape vekst i kategorien sammen, legger Richard til.
Kilde: Tines medlemssider