Ostedisk
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Økning i ostesalget under koronakrisen

15. mai 2020

Nordmenn spiste 4,5 prosent mer ost i årets tre første måneder enn i tilsvarende periode i fjor, skriver Nationen.

Oppgangen utgjorde om lag 13 millioner liter melk, som tilsvarer produksjon fra rundt 1.900 kuer i året, eller årsproduksjonen på om lag 60 gårdsbruk.

For smøreostene økte salget med hele 25 prosent, ifølge Opplysningskontoret for meieriprodukter.

– En stor grad av meieriproduktene fortæres hjemme, hvor vi drikker melk og spiser ost. Dagligvaresalget har økt veldig bra. Så selv om det er nedgang i andre kanaler som kantiner og restauranter, er det kompensert med vekst i dagligvaremarkedet, sier direktør Ida Berg Hauge i Melk.no til Nationen.

Hun tror økningen kan forklares med at folk kjøpte mer smøreost i starten av utbruddet, fordi det har lang holdbarhet og er populært hos barn, i tillegg til fallet i grensehandelen.

Melkesalget gikk også betydelig opp i første kvartal. Det ble drukket en million liter mer melk fra januar til mars enn i samme periode i 2019.

(©NTB)