Grillprodukter
Foto: Nortura

Nortura: -25 prosent økning i salget av grillprodukter

20. august 2020

Salget av grillprodukter fra Gilde og Prior økte med 25 prosent, og salget til serveringsmarkedet beveget seg opp mot normalt nivå.

Nortura legger bak seg en sommer som i stor grad har vært preget av koronapandemien. Smittevernstiltak og endrede handlemønster har gitt økte kostnader, produksjons- og logistikkutfordringer. Samtidig har grillsalget i dagligvare hatt en svært god vekst med flere vellykkede produktlanseringer, og salget til serveringsmarkedet ble bedre enn forventet.

– Det er veldig hyggelig å se at så mange har kost seg med våre grillprodukter fra Gilde og Prior i sommer. Produksjonen i Nortura har gått på høygir og enkelte fabrikker og linjer har produsert i alle tilgjengelige timer. Vi har tatt vår rolle som samfunnskritisk funksjon på største alvor og levert gode resultater vi er stolte av, sier sortiment og driftsdirektør i Nortura, Sigbjørn Palm.

Vekst i dagligvarehandelen

Salget i dagligvarehandelen har vært høyt siden korona traff landet. I grillsesongen, som regnes fra uke 18 til uke 32, har Nortura en salgsvekst på 25 prosent sammenlignet med fjoråret. Det er flere faktorer som er med på å løfte salget.

– Vi forventet et økt salg som følge av stengte grenser, restriksjoner i serveringsmarkedet og rekordmange på norgesferie, men i tillegg har en rekke av årets nyheter fra Gilde og Prior blitt tatt veldig godt imot og bidrar sterkt til den gode veksten. Fint vær i oppstarten er også en viktig faktor da grilling er spesielt populært tidlig i sesongen, sier Palm.

Bedre tider i serveringsmarkedet – enn så lenge

Nortura Proff, som leverer kjøtt og egg til serveringsmarkedet har hatt et utfordrende halvår som følge av pandemien. I juli har salgstallene likevel beveget seg opp mot normalt nivå.

– I vårt marked gikk sommeren over all forventning. Mat på nett, restauranter og bensinstasjoner drar veksten, men den største positive endringen ligger på hotellsektoren som gikk mye bedre enn fryktet, sier konserndirektør for Nortura Proff og industri, Hilde Klerck-Nilssen.

På tross av de gode resultatene er hun forberedt på en utfordrende høst.

– Vi forventer en ny dupp i salget nå. Reiselivet vil merke at ferien er over, veldig mange kantiner er fortsatt stengt og restaurantmarkedet har fått nye restriksjoner. Vi følger spent med på utviklingen, er i tett dialog og gjør det vi kan for å tilrettelegge for våre kunder i denne krevende tiden. Og vi krysser fingrene for bedre tider for markedet.

Kilde: Pressemelding fra Nortura