Angusbilder med Trude Tønnesland i Lindesnes.

MENY vil betale mer for Angus-kjøtt

29. november 2021

– For første gang i historien opplever jeg at en butikk-kjede uoppfordret spør om å få betale mer for varene, sier gründer og aktiv eier Anbjørn Øglend i Prima Jæren. Fra årsskiftet gir MENY norske angus-bønder økt betaling for kvalitetskjøttet.

Angus-satsingen, som ble etablerte i 2013 på tvers av verdikjeden, er en suksesshistorie. Målet var å lage Norges beste biff med jevnt høy kvalitet til enhver tid. I dag er det hele 1400 norske angus-produsenter, og de klarer ikke å dekke etterspørselen. MENY-butikkene selger ut alt de får inn av angus.

– Det er svært gledelig å erfare at norske forbrukere er villige til å betale for den høye kvaliteten på angus-kjøttet. Det gjør at vi kan gi mer penger tilbake til bøndene. Angus-tillegget vårt på kr 3 pr kilo er en premiering av det fantastiske kvalitetskjøttet bøndene leverer. Målet er også å stimulere til økt produksjon av riktig kvalitet. Vi er ikke i nærheten av å dekke etterspørselen, sier Einar Gundersen, kategoridirektør i MENY.
Han understreker at de ekstra kronene går direkte tilbake til bøndene, og at de kommer på toppen av allerede gode betalingsbetingelser knyttet til Angus-avtalen.

Nye biffvarianter
Angus-prosjektet er nybrottsarbeid. Kjøttleverandør Prima Jæren, Angusforeningen, MENY og Nortura har i utviklingsarbeidet hatt felles mål om å garantere norske dagligvarekunder biff av høy og stabil kvalitet. Målet har også vært å ta opp konkurransen med utenlandske storfe-aktører, samt skape økt lønnsomhet i hele verdikjeden.

Som ledd i å sikre økonomien, har MENY jobbet bevisst ut mot sine kunder med å introdusere nye, møre stykningsdeler utover klassisk indrefilet, ytrefilet og entrecôte. Nye varianter som Culotte, flank steak, flat iron, dragebiff og tri-tip gjør at større deler av dyret reddes fra kverna. I dag blir ca. 18 prosent av angus-dyret til stykningsdeler, noe som er både mer lønnsomt og bærekraftig. Andelen i Norge har tradisjonelt ligget på 10-11 prosent.
– Angus-satsingen har vært en reise i innovasjon, tålmodighet, kunnskapsformidling og kundeorientering. Våre ferskvaresjefer har gjort en fantastisk innsats i å introdusere kundene våre for angus generelt, og de nye spennende stykningsdelene spesielt. Biff er blitt så mye mer i Norge på de ti siste årene, sier Gundersen.

Verdens beste biff

En gull- og en sølvmedalje i VM i biff (World Steak Challenge) 10. november 2021 er et bevis på den høye kvaliteten på det norske angus-kjøttet. Noe av hemmeligheten bak angus-suksessen er at rasen ofte treffer på en kvalitet med god marmorering av fett i muskelen, som gir smak og saftighet til biffkjøttet. I tillegg har aktørene i det norske angus-prosjektet, i samarbeid med avlsrådgivere, Norsk Landbruksrådgivning, Nofima og fôrbransjen, forsket på optimalt fôr, beitemarker og jordforhold.

Ambisjonen videre, i samarbeid med bøndene og fagmiljøene, er en klimanøytral produksjon av norsk Angus innen 2030. Vi kjenner ikke til at noen har klart dette tidligere.

Kilde: Pressemelding fra MENY