Stiftelsen Matmerk bytter navn til Norsk Mat. Det vil skje i løpet av første kvartal 2021.
Årsaken er at de vil styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon, og at navnet skal tydeliggjøre det, heter det i en pressemelding.
– Matmerk er et stadig viktigere verktøy for å fremme konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Å merke mat er kun et verktøy opp mot stiftelsens funksjon som er å få folk til å velge norsk mat. Vi har landet på et organisasjonsnavn som er tydelig på de oppgavene stiftelsen har, og i tråd med en ambisiøs faglig diskusjon tilknyttet ny strategi, sier styreleder Håkon Mageli.
Nesten oppsiktsvekkende
– Stiftelsen Norsk Mat er simpelthen et råbra navn. Forbrukertesten viser at 31 prosent flere av forbrukerne forstår hva en stiftelse som heter Norsk Mat skal gjøre, enn stiftelsen Matmerk gjør. Det er nesten oppsiktsvekkende. Vi liker jo å være tydelige, sier adm. dir Nina Sundqvist.
– Vi får et solid utgangspunkt for å fortsette arbeidet med å få folk til å velge norsk mat gjennom de tre anerkjente merkeordningene vi har ansvaret for. I bunn for det hele har vi også ansvaret for et felles kvalitetssystem i landbruket som er utviklet til å være et enda bedre verktøy for internkontroll hos bonden og som dermed gir bedre trygghet for råvarene inn i norsk matindustri.
I sum gir dette norsk mat noen solide konkurransefortrinn, avslutter Nina Sundqvist.
Matmerk er en uavhengig stiftelse som ble opprettet av Landbruks- og matdepartementet i 2007. I styret sitter representanter fra matprodusenter, dagligvarekjeder og landbruket.
(©NTB)