Økologiske matvarer
Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Klart for ØKOUKA over hele landet.

18. september 2018

Førstkommende fredag starter ØKOUKA – en uke med feiring av norsk økologisk og biodynamisk mat i hele landet. I år vil ØKOUKA finne sted to nye steder i landet – Vestfold og Tromsø, og med det blir det den største Økouka-feiringen hittil. Ny prosjektleder, Kathrine Kinn, ser fram til å feire norskprodusert økologisk mat etter en lang og tørr sommer. 


– For at vi skal ha økologiske produsenter må det være en etterspørsel. Derfor er det bra og viktig at økosalget øker jevnt, sier prosjektleder Kathrine Kinn.Nettopp det viser landbruksdirektoratets siste rapport for produksjon og omsetning av økologiske landbruksvarer. I første kvartal 2018 ble det solgt økologiske matvarer gjennom dagligvarehandelen for 1,4 mrd. kroner. Dette er ni prosent mer enn i samme periode i 2017.

– Det er veldig gøy å se at salget av norske økologiske oster økte med 59 prosent første halvår i år. Norge er et land med rike ostetradisjoner fra en tid der konvensjonelt jordbruk ikke var funnet opp enda. Bestemor ville ikke sagt økologisk, hun ville bare sagt mat. At forbrukerne hatt for øynene opp for dette lover godt for Norge som ostenasjon.

Kathrine Kinn overtok som prosjektleder for ØKOUKA mars 2018, etter Markus Brun Hustad som tok over ledelsen i Landbrukets ØkoløftKathrine Kinn har én fot i jordbruket, én fot i miljøbevegelsen og en hånd i akademia. Det kommer godt med i det tverrfaglige samarbeidsprosjektet Økouka. Hun er masterstudent på Universitetet i Oslo, har erfaring fra miljø- og utviklingsorganisasjonen Spire, Alliansen ny Landbrukspolitikk og Norsk Bonde- og Småbrukarlag.

– Sommerens mangel på regn og høye temperaturer har gitt oss en påminnelse om hvor sårbare vi er. Det blir spennende å se om økologiske metoder som vekstskifte, variert plantemateriale og oppbygging av en sunn matjord vil være nyttig for å møte forandringene som kommer, fortsetter Kinn.

– Under ØKOUKA kan både bønder og forbrukere være foredragsholdere og publikum. Det er et bredt samarbeid og 11 organisasjoner står bak. Her kan bonde og forbruker stå hand i hand på et ystekurs eller foredrag om fruktbar matjord, sier Kinn.

I år skal ØKOUKA inspirere de som står med handlekurven i hånda på butikken, eller sitter med innkjøpsansvar i en restaurant og butikk, til å kjøpe norskprodusert økologisk eller biodynamisk mat. Vi ønsker å løfte fram det vi kaller #økohelter – folk som har innrettet sin produksjon etter økologiske prinsipper, butikksjefer som satser på økologiske produkter og kokker eller bakere som velger økologiske råvarer. Vi vil vise fram de gode eksemplene.

Kilde: Pressemelding fra Økologisk Norge