Gunnar Hovland
Gunnar Hovland. Foto: Tine

Gunnar Hovland på plass i TINE

2. januar 2019

Gunnar Hovland (53) startet 2.januar som ny konsernsjef i TINE. Han kommer fra stillingen som administrerende direktør i BN Bank og etterfølger Hanne Refsholt. – Jeg har virkelig sett frem til denne dagen og endelig er vi i gang, sier Hovland.

Fram til 2008 hadde Hovland ulike lederstillinger i verdikjeden til TINE, og er således ikke et nytt ansikt for selskapet. Siden 2008 har han vært leder i selskapene Trondheim Kraft, Fjordkraft og BN Bank.

TINE må lykkes kommersielt Mye har skjedd de 10 årene Hovland har vært ute av TINE. Konkurransen har økt betydelig både fra nasjonale og internasjonale aktører, samtidig med fallende melkeforbruk. TINE har samtidig jobbet med effektivisering av industrien, noe som har styrket resultatene de senere årene på tross av fallende markedsandeler og redusert melkeforbruk.

Gunnar Hovland har vist lederskap og kommersiell gjennomføringskraft med god kunde – og medarbeiderinvolvering både i og utenfor TINE. Han har sammen med sine kolleger bidratt til god resultatutvikling for selskaper i ulike bransjer. Styret ønsker å forsterke TINEs kommersielle arbeid med å være kundenes foretrukne valg i våre markeder fremover. – Gunnar Hovland kan vise til betydelig kommersiell suksess i sterkt konkurranseutsatte bransjer. Vi er sikre på at hans erfaring og kompetanse vil bidra til å styrke TINEs konkurransekraft fremover, sier styreleder Trond Reierstad.

TINE er viktig for både kunder og eiere TINE er en ledende, norsk merkevareleverandør som daglig leverer produkter over hele Norge. Rundt 10 500 bønder på 8 500 gårdsbruk eier selskapet og er fundamentet for TINEs forretningsdrift. Hver dag lager selskapet produkter med lidenskap og kjærlighet til tradisjoner bygget gjennom mange år på en rekke meierier i landet vårt. TINE ønsker også bidra til å fremme småskalaproduksjon og samarbeider med mange gårdsmatprodusenter.

Hovland mener derfor TINE er viktig, både for kunder, eiere og bærekraftig næringsvirksomhet i hele landet. Å videreutvikle TINE`s viktige rolle gir sterk indre motivasjon sier den nye konsernsjefen.

Norsk matproduksjon står overfor betydelige utfordringer

Hovland er klar over at norsk matproduksjon står overfor betydelige utfordringer, men slår fast at TINE er en av Norges sterkeste merkevareleverandører med betydelig innovasjonskraft og offensive ambisjoner både nasjonalt og internasjonalt.

– Jeg gleder meg til å lede selskapet i tett samarbeid med kompetente medarbeidere, kunder, forbrukere og eiere. TINE har mange sterke merkevarer og et fantastisk grunnlag som jeg ser frem til å bygge videre på, sier Hovland.

Kilde: Pressemelding fra TINE