Screen-5-29-2020_105503_AM

Digital aksjon for lammekjøtt på grillen

29. mai 2020

Da smittevernreglene gjorde at Norsk Sau og Geit sin årlige grillaksjon ble avlyst, fikk Kristoffer Moan ideen om å gjennomføre aksjonen på nettet. Lørdag inviteres hele Norge til å grille lammeprodukter fra Gilde og legge ut bilder av grillingen på sosiale medier merket #grillaksjonlam2020

Kristoffer Moan sitter i fylkesstyret til Sau og Geit i Nord- Trøndelag, der lanserte han ideen om den digitale aksjonen. Styret tente på ideen og Moan fikk ansvaret for å kjøre i gang aksjonen. Markedsavdelingen i Nortura syntes også det var et godt tiltak, og har bidratt med layout og fenalår til de fem beste bildene.

For å delta i aksjonen må du kjøpe grillprodukter fra Gilde, ta et bilde mens du griller. Og så legger du bilde ut på sosiale medier merket #grillaksjonlam2020 De fem beste bildene blir premiert med Gildes fenalår og effekter fra Nortura. Les mer her

Hva er din favoritt på grillen?
-Gildes lammelår i skiver er min favoritt. I tillegg syns jeg fåreburger som fikk terningkast 6 i VG er helt magisk, sier Kristoffer Moan

Ikke fornøyd med utvalget av lammekjøtt i butikkene

-Vi får enormt mange tilbakemeldinger om elendig utvalg av norsk lam i butikkene, sjøl må vi kjøre 8 mil til Steinkjer for å finne det vi kan kalle et utvalg, og sånn er det mange steder. Det er krise og veldig beklagelig at kjedene ikke tar større ansvar for oss som leverer lam i verdensklasse, sier Moan. Med reduserte tollsatser kjører kjedene inn tysk storfekjøtt, i stedet for å promotere norsk lam. Jeg håper kundene går i sin nærbutikk og krever å få norsk lam i disken.

Kommunikasjonssjef i Norgesgruppen Kine Søyland, sier til Nationen at utvalget er forskjellig fra butikk til butikk. -Men du vil blant annet finne grillribbe, krydrede grillskiver, grillam av bog og lår, lammekoteletter, lammelår i skiver naturell og med kryddersmør og rødvinsmarinert fårefilet.