Bollestad og Sundqvist
Nina Sundqvist overleverer rapporten til Olaug Bollestad. Foto: Matmerk

Det ble omsatt lokal mat og drikke for 11 milliarder siste år

11. november 2019

I dag ble det lagt fram en rapport som viser den totale omsetningen av lokal mat og drikke her i landet. For første gang er hele markedet kartlagt. Rapporten viser en omsetning på over 11 milliarder kroner.


Omsetning av lokal mat og drikke i Norge

Rapporten viser omsetningen de siste 12 månedene fram til og med uke 40. Omsetningen av lokal mat og drikke i dagligvarehandelen økte med 5,6 prosent til 5,25 milliarder det siste året. Det utgjør omlag 3 prosent av dagligvareomsetningen.

I tillegg har omsetningen i storhusholdningsmarkedet for første gang blitt kartlagt. Det viser seg at den omsetningen er mye større enn noen har trodd. I følge rapporten omsettes det lokal mat og drikke for 5,6 milliarder i storhusholdninger. 

Direktesalget er beregnet til 450 millioner.

Rapporten er utarbeidet av Matmerk i samarbeid med Effecto Consulting og Nielsen.

Tallene er dobbeltsjekket.

Landbruk24 har stilt noen spørsmål til Nina Sundqvist  i Matmerk om de oppsiktsvekkende tallene.

Mens lokalandelen i dagligvarehandelen er på ca 3 prosent, må den være betydelig større i storhusholdningsmarkedet. Er det virkelig mulig at andelen er så stor?

-Ja – dette har vi dobbeltsjekket fordi vi stilte samme spørsmål som deg.
-Salg av lokalt øl i dagligvarehandelen utgjør 329 mill kr. I storhusholdning hele 2,1 mrd. Dette skyldes at det omsettes ikke øl over 4,7% i butikk, og at øl har en høyere utsalgspris i hotell/restaurant markedet.

Hvordan er undersøkelsen i utført?

  • Det er et konglomerat at informasjonskilder fra grossister (ASKO, Servicegrosisseter, Spesialgrossister,matcompaniet, etec), bryggeriforeningen, TINE, bondens marked, rekoringer, Forsvaret, Tradesolution
  • Siden tallene fra DVH og SHH i utgangspunktet er epler og pærer, der DVH har faktisk utsalgspris, så er SHH fått en beregnet utsalgspris.
  • Nøkternheten gjennomsyrer – alle estimater er særdeles forsiktige slik at tallene ikke er oppblåste.
  • Resultatet kommer derfor som et direkte resultat av SHH markedets høye verdiskapningsfaktor sammenlignet med DVH.
  • Høyest usikkerhet knyttet til direktesalg fordi dette ikke rapporteres inn noen sted.

Det er vekst i DVH innen de aller fleste kategorier og vi ser også vekst over hele landet. Størst vekst i lokalmatsalget i DVH er det på østlandet – men her er det jo også flest folk som bor. Midt-Norge gjør det også sterkt: de har jobbet i årevis med å få mange gode lokalamtprodusenter og knyttet dette sammen både i produsentnettverk og inn mot reiselivet, avslutter Nina Sundqvist, administrerende direktør i Matmerk.


Kilde: Matmerk.