I dag ble det lagt fram en rapport som viser den totale omsetningen av lokal mat og drikke her i landet. For første gang er hele markedet kartlagt. Rapporten viser en omsetning på over 11 milliarder kroner.
Omsetning av lokal mat og drikke i Norge
Rapporten viser omsetningen de siste 12 månedene fram til og med uke 40. Omsetningen av lokal mat og drikke i dagligvarehandelen økte med 5,6 prosent til 5,25 milliarder det siste året. Det utgjør omlag 3 prosent av dagligvareomsetningen.
I tillegg har omsetningen i storhusholdningsmarkedet for første gang blitt kartlagt. Det viser seg at den omsetningen er mye større enn noen har trodd. I følge rapporten omsettes det lokal mat og drikke for 5,6 milliarder i storhusholdninger.
Direktesalget er beregnet til 450 millioner.
Rapporten er utarbeidet av Matmerk i samarbeid med Effecto Consulting og Nielsen.
Tallene er dobbeltsjekket.
Landbruk24 har stilt noen spørsmål til Nina Sundqvist i Matmerk om de oppsiktsvekkende tallene.
Mens lokalandelen i dagligvarehandelen er på ca 3 prosent, må den være betydelig større i storhusholdningsmarkedet. Er det virkelig mulig at andelen er så stor?
-Ja – dette har vi dobbeltsjekket fordi vi stilte samme spørsmål som deg.
-Salg av lokalt øl i dagligvarehandelen utgjør 329 mill kr. I storhusholdning hele 2,1 mrd. Dette skyldes at det omsettes ikke øl over 4,7% i butikk, og at øl har en høyere utsalgspris i hotell/restaurant markedet.
Hvordan er undersøkelsen i utført?
- Det er et konglomerat at informasjonskilder fra grossister (ASKO, Servicegrosisseter, Spesialgrossister,matcompaniet, etec), bryggeriforeningen, TINE, bondens marked, rekoringer, Forsvaret, Tradesolution
- Siden tallene fra DVH og SHH i utgangspunktet er epler og pærer, der DVH har faktisk utsalgspris, så er SHH fått en beregnet utsalgspris.
- Nøkternheten gjennomsyrer – alle estimater er særdeles forsiktige slik at tallene ikke er oppblåste.
- Resultatet kommer derfor som et direkte resultat av SHH markedets høye verdiskapningsfaktor sammenlignet med DVH.
- Høyest usikkerhet knyttet til direktesalg fordi dette ikke rapporteres inn noen sted.
Det er vekst i DVH innen de aller fleste kategorier og vi ser også vekst over hele landet. Størst vekst i lokalmatsalget i DVH er det på østlandet – men her er det jo også flest folk som bor. Midt-Norge gjør det også sterkt: de har jobbet i årevis med å få mange gode lokalamtprodusenter og knyttet dette sammen både i produsentnettverk og inn mot reiselivet, avslutter Nina Sundqvist, administrerende direktør i Matmerk.
Kilde: Matmerk.