Stengte grenser, hjemmekontor og få utenlandsreiser gjorde at omsetningen i norsk dagligvare økte kraftig i fjor. Norgesgruppen økte sin dominans ytterligere
I alt omsatte norske dagligvarebutikker for 208,8 milliarder kroner i 2020, ifølge Dagligvarerapporten til analyseselskapet NielsenIQ. Det er en økning på 17,1 prosent fra 2019 da omsetningen var på 178,3 milliarder kroner.
Økningen kommer etter at grensehandelen i 2020 stupte, mange serveringssteder holdt stengt, færre reiste utenlands og flere måltider ble spist hjemme som følge av hjemmekontor.
Norges største dagligvaregruppering, Norgesgruppen, som blant annet eier Kiwi, Meny og Joker, økte sin markedsandel med 0,4 prosentpoeng og hadde ved årets utgang 44,1 prosent av dagligvareomsetningen i Norge.
– Dette er sterke tall isolert sett, men Nielsens dagligvarerapport måler ikke hele dagligvaremarkedet. Vi opplever en stadig sterkere bransjeglidning og økt konkurranse fra nye aktører innenfor flere varegrupper. Et riktigere bilde får vi dessuten først når grensen mot Sverige åpner igjen, sier konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen.
Samtidig tapte konkurrenten Coop markedsandeler i koronaåret. Coop gikk ned 0,1 prosentpoeng og hadde 29,3 prosent av markedet. Rema 1000 endte på 23,2 prosents markedsandel, noe som er uendret fra 2019.
Til tross for at Coop ble taperen blant grupperingene, økte kjeden deres Extra markedsandelen mest blant lavpriskjedene. Extra gikk opp 0,9 prosentpoeng til 15,6 prosent av markedet, men noe av økningen skyldes ifølge Dagens Næringsliv at flere Coop Prix-butikker er omprofilert til Extra-butikker. Extra økte antall butikker fra 478 i 2019 til 506 butikker i 2020.
– Vi er veldig fornøyd med at Extra er vekstvinner i dagligvaremarkedet også i år, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop til NTB.
I alt hadde lavpriskjedene 68,3 prosent av markedet med 2.310 butikker.
– Den knappe tilbakegangen i markedsandel totalt skyldes i hovedsak at vi har flere butikker i kjøpesentre, hvor det som følge av koronasituasjonen har vært nedgang i antall kunder, sier Takle Friis.
Kiwi økte sin markedsadel med 0,8 prosentpoeng til 22,6 prosent. De hadde også den største økningen i lavprisomsetningen når man tar utgangspunkt i samme antall butikker som kjedene hadde i 2019, med 19,1 prosent.
Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin sier til NTB at veksten i fjor har gjort at de har kunnet ansette 2.000 nye medarbeidere i et år der arbeidsledigheten har økt kraftig.
– Selv om Kiwi totalt har stor vekst, har koronasituasjonen rammet butikkene våre ulikt. Mange butikker i hytteområder mistet mye omsetning i forbindelse med påsken og hytteforbud, men tok seg opp utover våren og sommeren. Noen sentrumsbutikker har hatt et roligere år, mens butikkene i nærheten av grensen har hatt den største veksten, sier hun.
Rema 1000 er også fornøyd med å ha beholdt sin posisjon i markedet. I fjor omsatte de for 48,4 milliarder kroner i sine 648 butikker.
– Vi beholder vår posisjon som Norges største dagligvarekjede gjennom 2020, en sterk prestasjon i et år hvor vår rolle som en samfunnskritisk aktør har blitt enda tydeligere, sier administrerende direktør Trond Bentestuen til NTB.
Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå sank grensehandelen med 85 prosent i de tre første kvartalene i 2020, sammenlignet med samme periode i 2019.
Dagligvarerapporten til NielsenIQ viser samtidig at omsetningen av typiske grensehandelsvarer økte kraftig i fjor. Omsetningen av tobakk gikk opp med 42,8 prosent, drikkevarer gikk opp med 22,2 prosent og sjokolade og andre sukkervarer økte med 18,6 prosent.
Dagligvareomsetningen økte samtidig mye mer i områdene som ligger innenfor en to timers kjøretur til grensehandelsstedene i Sverige. Her økte omsetningen i dagligvaren med 21,5 prosent, mot 14,3 prosent på stedene som ligger lenger unna svenskegrensa.
NTB-Anders R. Christensen